۳ دولت و یک وعده؛ رویای احداث فرودگاه بروجرد ۱۹ ساله شد

۳ دولت و یک وعده؛ رویای احداث فرودگاه بروجرد ۱۹ ساله شد

طرح احداث فرودگاه بروجرد که از مصوبات مجلس ششم است و در دولت دهم نیز تصویب شد پس از گذشت ۲۰ سال همچنان دستخوش وعده‌هاست.

لرستان| 3 دولت و یک وعده؛ رویای احداث فرودگاه بروجرد 19 ساله شد

طرح فرودگاه بروجرد یکی از مصوبات مجلس ششم است که در دولت دهم و در دور دوم سفرهای استانی رئیس‌جمهور وقت نیز به تصویب رسید اما پس گذشت ۱۹ سال هنوز رنگ اجرا به خود ندیده و این در حالیست که وعده‌های کلنگ‌زنی و شروع اجرای آن هر ساله در برهه‌ای از زمان قوت می‌گیرد اما دوباره به‌دست فراموشی سپرده می‌شود.

این فرودگاه که بناست در شمال بروجرد و در محدوده منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان احداث شود، همواره یکی از مطالبات مردم بوده و اکنون برخی همچنان چشم انتظار عملی شدن آن و برخی نیز طرح آن را یک وعده تو خالی می‌دانند که امیدی به اجرای آن نیست.

اما ناگفته نماند که وجود معارضات محلی برای تملک اراضی و مطرح شدن مباحثی از جمله نداشتن توجیه اقتصادی احداث این فرودگاه نیز بر معطلی چندین ساله آن دامن زد و به قول برخی داشتن یک فرودگاه و ایجاد آن برای مردم بروجرد در حال حاضر شبیه به داستانی شده که پایان آن مشخص نیست.

اختصاص بودجه، کلنگ زنی و در نهایت آغاز عملیات اجرایی از جمله وعده‌هایی بود که طی سال‌های گذشته بارها مطرح شده اما باز هم امیدواریم به روزی این وعده‌ها عملی شود و شاهد راه‌اندازی این فرودگاه باشیم چرا‌که وجود زیرساخت‌های مهمی از جمله فرودگاه زمینه شکوفایی اقتصادی و توسعه همه جانبه این شهرستان را فراهم می‌آورد.

طرح فرودگاه بروجرد؛ مصوبه مجلس ششم و دولت دهم

احداث این فرودگاه که در سه ماه نخست سال ۸۹ جزء مصوبات حوزه وزارت راه مورد تصویب قرار گرفت، ردیف اعتباری دارد و در دل منطقه ویژه اقتصادی تعریف شده است و بنا بود توسط بخش خصوصی احداث شود اما با توجه به اظهارات اخیر مسئولان این موضوع نیز هنوز مشخص نشده است.

پیش از این نیز در گزارش‌هایی با عنوان‌«انتظار بروجردی‌ها برای احداث فرودگاه ۱۶ ساله‌ شد» و«فرودگاهی سرگردان در آسمان بروجرد؛ وعده‌هایی که ۱۸ ساله شد» به این موضوع پرداخت تا مسئولان برای اجرایی شدن این مصوبه پیگیری جدی تری داشته باشند اکنون بار دیگر به این موضوع می‌پردازیم تا شاید گره کور این وعده ۱۹ ساله باز شود.

ایجاد فرودگاه بروجرد که دو دهه است مطرح و تصویب شده، مردم بروجرد احداث آن را یکی از مطالبات خود می‌دانند و اکنون نیز پس از گذشت سال‌ها از این مصوبه، بر لزوم عملی شدن وعده مسئولان تاکید دارند.

علیرضا نظامی یکی از شهروندان بروجرد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم ضمن انتقاد از وعده‌های عملی نشده مسئولان در این شهرستان عنوان کرد: بیش از ۱۹ سال است که بحث فرودگاه را در شهر راه انداختند اما این موضوع فقط موقع انتخابات برای کسب آرا قوت می‌گیرد.

احداث فرودگاه و توسعه بروجرد

رضا کرزبور قهرمان بوکس کشور که اهل بروجرد است در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم بر ضرورت احداث فرودگاه بروجرد تاکید کرد و اظهارداشت: به طور یقین احداث این فرودگاه می‌تواند زمینه پیشرفت همه جانبه این شهرستان را فراهم کند و از آنجا که بروجرد یکی از پرتردد ترین محورهای ارتباطی استان است، احداث فرودگاه نیز مورد استقبال خوبی قرار می‌گیرد.

وی افزود: با ایجاد فرودگاه بروجرد دسترسی گردشگران راحت‌تر و زمینه رونق گردشگری و اقتصادی در این شهرستان فراهم می‌شود چندین سال است که موضوع فرودگاه مطرح شده و حتی منطقه احداث آن نیز مشخص شده اما متاسفانه همچنان در حد یک حرف باقی مانده است.

کرزبور بیان کرد: احداث فرودگاه رفت‌و‌آمد را برای اقشار مختلف راحت می‌کند و بنده ورزشکار رشته بوکس هستم که اگر این فرودگاه احداث شود مجبور نیستم برای رفتن به مسابقات با اتوبوس بروم از هواپیما استفاده می‌کنم تا راحت تر و سریعتر به مقصد برسم که این خود به نتیجه مسابقه کمک زیادی می‌کند؛  از عمل کار برآید نه از سخنرانی پس از آنجا که اجرای این پروژه زمان می‌برد همت مسئولان باید چاشنی کار شود.

منابع اعتباری کم برای فرودگاه بروجرد

علی کورانی‌فر فرماندار بروجرد پیش از این در بهمن ۹۶ در رابطه تملک اراضی برای ایجاد فرودگاه بروجرد می‌گوید: بنا شده قبل از پایان سال(‌۹۶) مابقی اراضی مورد نیاز این فرودگاه که حدود ۱۸۰ هکتار است تملک شود و در اختیار مدیر مسئولی منطقه ویژه اقتصادی شهرستان بروجرد قرار گیرد تا به روش مشارکتی با  بخش خصوصی و وزارت راه و شهرسازی کار شروع شود.

محمد‌رضا صفی‌خانی رئیس صنعت، معدن تجارت لرستان نیز که به فراهم‌شدن مقدمات کار این فرودگاه اشاره دارد عنوان می‌کند: مراحل مقدماتی ایجاد این فرودگاه پیش رفته است به طوری که طرح را به شورای عالی مناطق آزاد دادند که شامل فرودگاه بروجرد، منطقه صنعتی و مناطقی است  که در قالب منطقه ویژه اقتصادی می‌تواند دیده شود.

سید موسی خادمی استاندار لرستان نیز در  بحث اعتبارات فرودگاه بروجرد می‌گوید: خوشبختانه ایجاد این فرودگاه در قانون مصوب شده و امسال ردیف اعتباری دارد اما منابع اعتباری اختصاص داده شده کم است.

احداث فرودگاه توسط بخش خصوصی

وی می افزاید: باید توجه کنیم آنچه که قرار است از طریق دولت برای این فرودگاه پرداخت شود برای تملک اراضی است و براساس برنامه‌ای که داریم احداث فرودگاه و سرمایه گذاری آن توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

استاندار لرستان عنوان می‌کند: امسال برای منابع ملی این فرودگاه تلاش می‌کنیم و اگر نتوانستیم از منابع استانی کمک می‌کنیم تا این تملک اراضی هرچه زودتر انجام شود از طرفی باید با سرمایه گذار برنامه‌ای تنظیم کنیم تا  براساس برنامه کار سرمایه گذاری انجام شود.

برای شنیدین و مطلع شدن از وضعیت این فرودگاه در سال ۹۷ هم به سراغ سرپرست معاون‌ عمرانی استاندار لرستان می‌رویم تا آخرین وضعیت فرودگاه بروجرد را برایمان شرح دهد.

فرودگاه بروجرد در مرحله خرید زمین

رضا آریایی سرپرست معاونت عمرانی استانداری لرستاندر رابطه با طرح فرودگاه بروجرد در گفت‌و‌‌گو با ‌تسنیم اظهار داشتفرودگاه بروجرد در حال حاضر در مرحله خرید زمین است به‌طوری که هم‌اکنون ۱۷۸ هکتار خریداری شده و ۱۸۲ هکتار دیگر در حال طی‌کردن مراحل اداری است. برای خرید فاز نخست اراضی این فرودگاه پنج میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و برای کل اراضی مورد نیاز نیز ۱۲ میلیارد تومان دیگر است.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری لرستان عنوان کرد: استاندار لرستان و نمایندگان مردم بروجرد در مجلس به جد در حال پیگیری تامین این مقدار از اعتبار از طریق وزارت راه و شهرسازی هستند؛ در ابتدای امر باید تملک کلیه اراضی انجام گیرد و سپس مراحل بعدی با فازبندی پروژه عملیاتی شود.

وی بیان کرد: برای بحث واگذاری فرودگاه به بخش خصوصی فعلا وزارت راه و شهرسازی تصمیم نهایی را نگرفته ولی این موضوع به عنوان یکی از گزینه‌ها در دست بررسی است.

بخش خصوصی در مرحله تصمیم‌گیری

علاءالدین بروجردی نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس اما در زمینه ایجاد فرودگاه بروجرد اظهار داشت: این پروژه طراحی شده و مدیرکل ساخت فرودگاه‌ها در مصاحبه‌ای که اخیرا داشته اعلام کرد که بخش خصوصی برای ایجاد این پروژه در مرحله تصمیم گیری است.

وی با بیان اینکه فرودگاه در رونق منطقه ویژه اقتصادی موثر است، افزود: در آینده پس از ایجاد خط راه‌آهن دورود به بروجرد، فاز بعدی آن بروجرد و ملایر و خط غرب کشور است که به این ترتیب از منطقه ویژه اقتصادی عبور می‌کند و جز مناطق ویژه اقتصادی موفق کل کشور خواهد بود چرا که ارتباطات ریلی و هوایی و زمینی دارد.